Wikia

The Elder Scrolls NL

Draakgeborene

497pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
First Dragonborn.jpg

Miraak, wordt gezegd de eerste Draakgeborene te zijn.

Quotebg.png
"De legendes van Skyrim vertellen over een held bekend als de Draakgeborene, een krijger met het lichaam van een sterveling en de ziel van een draak, wiens lot het is om Alduin te vernietigen."
The Elder Scrolls V: Skyrim

Een Draakgeborene (getranscribeerd van het drakenschrift naar Dovahkiin in de Draken Taal) is een zeldzaam individu geboren met het bloed en de ziel van een Draak, maar het lichaam en de zwakheden van een sterveling. Zij kunnen de aloude en machtige taal van de draken, genaamd de Thu'um, gemakkelijk leren.

Draakgeborene bestaan nauwelijks en zelden verschijnen er meerderen in een tijdperk. De Draakgeborene kan elk ras of geslacht zijn, aangezien de draken geen begirp hebben van geslacht, en het draken bloed een geschenk is Akatosh, gegeven aan de stervelingen die zijn voorkeur hebben. Ondanks hun goddelijke ziel, bezitten de Draakgeboreren vrije wil en mag zowel de Negen Goddelijkheden als de Daedrische Prinsen dienen. Het is onduidelijk of de Daedra de zielen van hun Draakgeborenen kampioenen ook daadwerkelijk opeisen, zoals ze dat wel doen met hun andere dienaars. Hun sterfelijke lichamen zijn ook onderworpen aan sterfelijke kwetsbaarheden; ouderdom, overlijden, ziektes hebben net zo veel invloed op de Draakgeborene als op gewone sterfelingen.

Sommige Draakgeborene hebben kennis van de Thu'um, en kunnen Woorden van Macht direct leren. Zij kunnen Draken Schreeuwen leren door de zielen van dode draken op te nemen, waardoor zij zijn kennis absorberen. Er wordt gezegd dat de Blades de Draakgeborene altijd hebben geleid, beschermd en gediend omdat ze hem beschouwen als 'de ultieme Drakendoder'. De Grijsbaarden, daarentegen, zien de Blades als ambitieuze moordenaars die proberen om de Draakgeborene om te vormen in een wapen voor hun eigen doeleinden.

Draakgeborenen in de geschiedenisEdit

De eerste Draakgeborene in de geschiedenis was Miraak, een Draken Priester uit het Merethische Tijdperk. In plaat van het gebruik maken van zijn Thu'um om tegen Alduin te vechten, besloot hij de Daedrische Prins Hermaeus Mora te dienen, waardoor hij een vijand werd van de Draken Cultus die hij ooit diende. Hij werd uiteindelijk verslagen door de draken en verborg zichzelf in ApocryphaHij werd later aangetroffen en vernietigd door de Laatste Draakgeborene in het Vierde Tijdperk

De volgende Draakgeborene was naar verluidt Sint Alessia, de slavenkoningin die werd gezegend door Akatosh en door hem het Amulet van Koningen werd gegeven om het verbond tussen hen te verzegelen. Zo begon de traditie dat alle rechtmatige heersers van het Cyrodiilse Rijk werden aangeduid als Draakgeborene, omdat alleen zij het Amulet van Koningen konden dragen.

Reman Cyrodiil werd beschouwd als de volgende Draakgeborene. Na de nederlaag van de Akaviri tijdens de Akaviri invasie, herkenden de Akaviri hem als Draakgeborene en zwoeren onophoudelijke loyaliteit aan hem.

Koning Wulfharth wordt ook gezegd een Draakgeborene te zijn.

Tiber Septim, oprichter van de Septim Dynastie van Tamriël, was de volgende persoon die werd erkend als een draakgeborene. Zijn erfgenamen zetten de traditie voort en werden alle beschouwd als Draakgeborenen Keizers. Deze lijn eindigde met de dood van Martin Septim tijdens de Oblivion Crisis.

Notabele DraakgeborenenEdit

Mogelijke DraakgeborenenEdit

TriviaEdit

  • Om de verwarring die ontstond rond het bestaan van een Draakgeborene van voor Alessia te adresseren, verklaarde Michael Kirkbridge, voormalig schrijver bij Bethesda, dat "Alessia niet de kracht had draken zielen te absorberen. De hare was een veel meer genuanceerde macht: om te dromen van vrijheid en het een naam te geven en op haar sterfbed een Covenant met de Aka-Slagtand te maken".
  • Naar de Nerevarine werd verwezen als de "Draak-geborene" in de Verloren Profetie, maar de uitleg van deze tekst beweert dat dit betekent dat ze deel waren van het Septim Keizerrijk.

Around Wikia's network

Random Wiki