Wikia

Dunmer
Dunmer (Online)
Dunmer in Online
Basisinformatie
Spel The Elder Scrolls: Arena
The Elder Scrolls II: Daggerfall
The Elder Scrolls III: Morrowind
The Elder Scrolls IV: Oblivion
The Elder Scrolls V: Skyrim
The Elder Scrolls Online
Speelbaar Ja (overal)
Origine
Type Mer
Voorouders Chimer
Thuisland Morrowind
Eerste verschijning
Laatste verschijning
Benamingen Dunmer
Donkere elfen
Leden Categorie:Dunmer
Fysiek
Lengte Gelijkaardig aan Mensenrassen
Groter dan Bosmer
Kleiner dan Altmer
Haarkleur
Kleur ogen Roodgloeiend
Huidskleur Groenachtig grijs tot donkergrijs, soms ook lichtblauw
Kenmerken
Magie
Strijd
Dief

MigratieEdit

FysiologieEdit

De meeste Dunmer hebben rode, gloeiende ogen met huidskleuren die variëren tussen wat groenachtig en het meer gebruikelijke grijs tot het occasionele lichtblauw. Ze zijn bekend omwille van hun kracht, intelligentie en snelheid, maar ook wordt van hen gezegd dat ze geen goed lot gegund zijn. Zowel mannelijke als vrouwelijke Dunmer hebben een lichaamslengte die ongeveer overeenkomt met die van de menselijke rassen. Dit betekent dat ze over het algemeen langer zijn dan hun Bosmer neven en korter dan de Altmer.

Het hedendaagse voorkomen van de Dunmer is veranderd ten opzichte van hun voorgangers, de Chimer. Dit komt door een vloek die Azura zou hebben uitgesproken over de Dunmer na de Strijd om de Rode Berg. De Chimer leken aanvankelijk heel erg op de Altmer met hun goudkleurige huid.

GeschiedenisEdit

Zoals eerder opgemerkt zijn de Dunmer de nakomelingen van de Chimer (letterlijk; 'Zij die veranderden'). Het Chimer-volk bestond uit een handjevol clans die door Boethiah overtuigd waren om hun thuisland (de Summerset Isles) achter te laten en de profeet Veloth te volgen in zijn exodus naar Resdayn. Ten tijde van deze exodus stond deze groep ook wel bekend als de 'Velothi'. Deze term wordt ook nog te pas en te onpas gebruikt voor hedendaagse Dunmer, hoewel de term aanvankelijk meer verwees naar de groep volgers van Veloth die een nomadisch bestaan probeerden te koesteren en niet onderdeel uitmaakten van een van de Grote Huizen.

De ontheemde Chimer vestigden zich in Resdayn waar ze een goed leven leidden. Hier ontwikkelden ze de 'hoge cultuur van de Velothi,' gebaseerd op de verafgoding van de drie 'goede' Daedra (Azura, Boethiah en Mephala)en respect voor het Huis der Moeilijkheden. De burchtruïnes die nog altijd in Morrowind gevonden kunnen worden vormen de meest belangrijke overblijfselen van deze cultuur. De oorspronkelijke bewoners in dit gebied waren echter de Dwemer, en zodoende staat veel van de vroege Dunmer-geschiedenis in het teken van het conflict tussen de Chimer en de Dwemer.

Mede dankzij een interne Chimer-stammenstrijd wisten de Noorderlingen Resdayn uiteindelijk over te nemen en heersten ze vele jaren over het gebied, totdat de Chimer en de Dwemer samen op begonnen te trekken tegen de Noorderlingen. Een vergelijkbaar intern dispuut bij de Noorderlingen (bekend als Successieoorlog, welke begon in 1E 369) leidde tot de val het regime en de oprichting van de Eerste Raad.

De vloek van Azura en de transformatie van de ChimerEdit

Uiteindelijk brak er wederom oorlog uit tussen de Dwemer en de Chimer. De kern van dit dispuut was dit keer de verschillende visies op de rol van de Dwemer omtrent het Hart van Lorkhan. Dit culmineerde later in de Rode Berg, wat ook leidde tot de mysterieuze verdwijning van de Dwemer en de vernietiging van Huis Dagoth. De beweegredenen en de rol van het Tribunaal in dit conflict deed Azura er toe beslissen om een vloek over de Chimer uit te spreken, waardoor hun huid tot as verkleurde en hun ogen rood werden. (Zie ook: Apotheose)

Het Rode JaarEdit

Na de inslag van de meteoriet Baar Dau en de daaropvolgende uitbarsting van de Rode Berg werd een groot gedeelte van Morrowind vernietigd. Veel Dunmer vluchtten naar Skyrim en vestigden zich op het eiland Solstheim, op uitnodiging van de Hoge Koning van Skyrim destijds. Vele anderen vluchtten naar Windhelm, waar de Stormcloaks hun opstand tegen het Keizerrijk planden. De Dunmer werden ondergebracht in het zogenaamde 'grijze kwartier' in de stad.

Voorafgaand aan de inslag van Baar Dau hadden trouwe volgelingen van Azura reeds visies ontvangen waarin ze de uitbarsting van de Rode Berg aan zagen komen. Deze Dunmer bouwden na aankomst in Windhelm een speciale schrijn voor Azura.

Toen veel Dunmer uiteindelijk terug wilden keren naar Morrowind om het land weer te herbouwen kwamen ze oog in oog te staan met Argonians, die van de chaos gebruik hadden gemaakt en het land waren binnengevallen.

ThuislandEdit

Lees meer: Morrowind

ReligieEdit

De Tribunaal tempelEdit

De AslandersEdit

Daedra aanbiddingEdit

NamenEdit

Notabele DunmerEdit