Wikia

Helseth Hlaalu is de eerstgeboren zoon van Koningin Barenziah van Wayrest en Generaal Symmachus. Hij heeft ook een jongere zus genaamd Morgiah. Hij was eerst prins tijdens de gebeurtenissen van The Elder Scrolls II: Daggerfall, maar werd later koning van Morrowind tijdens het verloop van The Elder Scrolls III: Morrowind en The Elder Scrolls III: Tribunal.

AchtergrondEdit

Opvolgingskwestie van WayrestEdit

Tijdens zijn verblijf in Wayrest vochten Helseth en zijn stiefzus Elysana constant over de troonsopvolging. Dit omvatte ook de chantage van de Wayrest Raadgever, pogingen tot moord en vele andere strategieën.

Hij verloor echter de troon aan prinses Elysana na de dood van Koning Edwyre. Helseth en Barenziah waren gedwongen Wayrest te verlaten. Ze trokken terug naar Mournhold in Morrowind en werden geaccepteerd door de oom van Barenziah, koning Athyn Llethan.

Koning van MorrowindEdit

Door een slimme zet nam Helseth de troon van Morrowind over na de dood van Koning Athyn Llethan. Volgens geruchten was Helseth verantwoordelijk voor Llethan's dood. Een ondergedoken uitgever publiceerde een boek genaamd "De Ordinaire Taal" (Engels: The Common Tongue), een boek dat de massa vertelde dat Helseth een subtiele vergiftiger was in Wayrest. "Een Spel tijdens het Diner" (Engels: A Game at Dinner), een verslag door een onbekende spion aan een zekere vampieren heer verteld ook het verhaal van Helseth en zijn sluwe gebruik van vergiften.

Rond ongeveer dezelfde tijd verzette Vrouwe Almalexia, de aloude godin van Morrowind, zich tegen hem. Ze wist dat Helseth, met zijn sluwe geest, Morrowind voor zichzelf zou nemen, maar ze kon geen open oorlog riskeren. Bovendien had ze het meeste van haar goddelijke kracht verloor door haar onvermogen om het Hart van Lorkhan in de Rode Berg te bereiken.

Toen kwam de Nerevarine. In het begin zag Helseth de Nerevarine als nog een bedreiging aan zijn nieuw opgerichte monarchie. Hij huurde de Duistere Broederschap in om van de Nerevarine af te raken, maar ze bleken niet machtig genoeg voor deze taak, en Helseth ontmoette uiteindelijk de Nerevarine persoonlijk.

Door middel van een sluwe manipulatie gebruikte Helseth de Nerevarine om het tij te keren en alle problemen die zijn nieuwe monarchie in de weg stonden op te ruimen, wat hem toestond om Morrowind onbetwist te regeren.

LotEdit

Het wordt nooit expliciet vermeld of Koning Helseth het Rode Jaar of de Argonian Invasie van zuidelijk Morrowind overleefde. Dankzij wat gebeurde met Huis Hlaalu echter verloren ze veel van hun macht en zijn ze niet langer een Groot Huis. Het kan dus verondersteld worden dat hij geen koning meer is, zeker omdat door de mensen in Raven Rock vermeld wordt dat Huis Redoran heerst over alle Grote Huizen in Morrowind nadat ze het Dunmer leger geleid hebben en de Argonian Invasie stopten.

VerschijningenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki