Wikia

The Elder Scrolls NL

Jorrvaskr

497pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Jorrvaskr
Jorrvaskr Skyrim.png
Jorrvaskr in The Elder Scrolls V: Skyrim
Jorrvaskr Skyrim MapLocation.png
Kaartlocatie Jorrvaskr
Basisinformatie
Naam Jorrvaskr
Spel The Elder Scrolls V: Skyrim
Provincie Skyrim
Regio Whiterun Vesting
Type Drankhal
Hoofdstad [[{{{hoofdstad}}}]]
Heerser
Gildes Gezellen
Metagegevens
Locatie-ID WhiterunJorrvaskr
WhiterunJorrvaskrBasement

Dit is de oude en geëerde drankhal die sinds mensenheugenis dient als hoofdkwartier voor de huurlingen van de Gezellen. Het is gebouwd na de ontdekking van de Hemelsmede.

Eerste Bezoek Edit

Tijdens het eerste bezoek van de Draakgeborene aan Jorrvaskr zullen Njada Steenarm en Athis is een vuistgevecht zijn terwijl de overige Gezellen en andere NPC toekijken. Njada wint het gevecht. Het is onbekend over er voorwaarden zijn die ervoor zorgen dat Athis verliest.

GeschiedenisEdit

Volgens de plaatselijke legende is Jorrvaskr het oudste gebouw in Whiterun. Ooit stond het alleen op de berg, waarbij de rest van de stad er na verloop van tijd omheen is gebouwd. Jorrvaskr was vroeger een sloep, gebouwd voor De Terugkeer van de Vijfhonderd Gezellen van Ysgramor. De Kapitein was Jeek van de Rivier en de bemanning bestond uit 22 man.

Na aankomst in Skyrim, beval Ysgramor zijn mannen om heen te gaan en zich te vestigen in dit nieuwe land. Jeek of the River en zijn bemanning splitsten zich af van de Cirkel van Kapiteins en trokken zuidwaarts richting het gebied dat later Whiterun Hold zou heten.

Het was daar dat ze een vreemd monument vonden dat later bekend zou staan als de Hemelsmede . Jeek en zijn mannen besloten dat deze mysterieuze Hemelsmede nuttig voor hen zou kunnen zijn. Het brakke land rondom de Skyforge was geschikt om te oogsten en zo begon de arbeid van Menro en Manwe, wiens gretige handen opnieuw het hout van Atmora dat ze zover over de zee had gekregen, hun boot, Joorvaskr, bewerkten, opdat het hun schuilplaats zou zijn.

EerbiedEdit

Jorrvaskr is een plaats van eer en moed, en de hal binnenlopen is als zeggen: "Ik ben een krijger en ik zal sterven zoals ik heb geleefd: in een glorieus gevecht!" Het is ook de locatie waar de Draakgeborene lid kan worden van de Gezellen als Schildbroeder of -zuster.

ArchitectuurEdit

Img4532.jpg

Jorrvaskr in de Nacht

BouwEdit

Omdat Jorrvaskr is gebouwd van het hout van de boot die Ysgramor van Atmora naar Skyrim bracht, is het ontwerp hierdoor beïnvloed. Zo ziet het dak er bijvoorbeeld uit als de romp van een van hun schepen.

IndelingEdit

Het exterieur van het gebouw bestaat uit 2 voordeuren en heeft aan de achterkant een overdekte eetruimte en oefenruimte. Aan de binnenkant wordt de begane grond gedomineerd door de Bier hal en vuurplaats, waar de Gezellen gedurende de dag gevonden kunnen worden. Aan een uiteinde van de hal is een spargebied en rondom de overige zijden staan verschillende schappen met boeken en voedsel.

Langs de muur aan de zuidzijde worden de fragmenten van Wuuthrad, een krachtig wapen gebruikt door hun stichter, Ysgramor.

De deur aan de noordzijde van Jorrvaskr leid naar een slaapkamer. De trappen aan de zuidzijde leiden naar beneden, naar de leefvertrekken. Nadat hij/zij lid is geworden van de Gezellen, wordt de Draakgeborene een bed beschikbaar gesteld in een kamer die hij/zij deelt met de andere nieuwe rekruten. Na het voltooien van de queeste Glorie der Doden is de slaapkamer van de Harbinger (Kodlaks voormalige vertrekken) beschikbaar.

Gehouwen uit de levende stenen achter Jorrvaskr staat de Hemelsmede, waar Eorlund Grijsmaan de wapenuitrustingen van de Gezellen smeed, en onder deze smidse is een ingang die leidt tot de Ondersmidse.

Waardevolle spullenEdit

De GezellenEdit

TriviaEdit

Around Wikia's network

Random Wiki