Wikia

Morrowind
Morrowind
Kaart van Morrowind
275px
Kaart van Tamriel
Basisinformatie
Naam Morrowind
Spel The Elder Scrolls III: Morrowind
Provincie [[]]
Regio Tamriël
Type Provincie
Hoofdstad Mournhold
Heerser
Gildes
Metagegevens
Locatie-ID

Morrowind, vroeger bekend als Resdayn, is een provincie in de noord-oostelijke hoek van Tamriël. Het was verdeeld in twee delen: het vasteland met dezelfde naam, en Vvardenfell, gescheiden door de Binnen Zee (Engels: Inner Sea). Solstheim werd ook beschouwd als onderdeel van de provincie, op z'n minst tot 4E 16, toen het een deel van Skyrim werd.

Morrowind is het thuisland van de Dunmer (Donkere Elfen). Hoewel het Tribunaal van grote invloed was in de politiek, wordt Morrowind geregeerd door Koning Helseth Hlaalu van de stad Blacklight. Het eiland van Vvardenfell is de locatie waar The Elder Scrolls III: Morrowind plaatsvindt.

GeschiedenisEdit

RegeringEdit

Grote HuizenEdit

Lees meer: Grote Huizen

De Grote Huizen van Morrowind waren politieke partijen die over de provincie heersten. De Grote Huizen stamden af van aloude Dunmer clans en stammen, van hun voorouders, maar in de moderne era werden ze politieke partijen.

Vanaf het moderne tijdperk waren er vijf Grote Huizen: Huis Hlaalu, Huis Redoran, Huis Telvanni, Huis Indoril en Huis Dres. Van deze vijf Grote Huizen waren er drie geïnteresseerd in Vvardenfell. Deze drie Grote Huizen omvatten Huis Redoran, Huis Telvanni en Huis Hlaalu. Huis Indoril en Huis Dres waren niet betrokken bij de affaires van Vvardenfell. In de plaats daarvan centreerden ze zich op het vasteland.

Een lid zijn van een Groot Huis betekende gewoonlijk een deel zijn van de corresponderende familie die het Grote Huis regeerde. Echter, indien iemand geen deel was van het Grote Huis, kon deze persoon een bediende worden of zelfs geadopteerd in het Grote Huis. Indien een buitenlander lid wil worden van een Groot Huis, kunnen ze een status als dienaar en/of huurling krijgen en exclusieve loyaliteit zweren aan een enkel Groot Huis. Na hard genoeg te werken en trouwe dienstbaarheid, loyaliteit en eer te tonen, en vordering in de lagere rangen, kan de buitenlander geadopteerd worden in een Groot Huis. Adoptie in een Groot Huis en vordering in rangen betekenen dat een raadgever van het Grote Huis moet optreden als sponsor voor de kandidaat. Zo'n raadgever vinden om een buitenlander te sponsoren vergt vaak een grote, belangrijke dienst van de kandidaat.

Huis IndorilEdit

Lees meer: Huis Indoril

Huis Indoril eist broederschap op met al de drie van de legendarische Tribunen, wat onbetwijfelbaar zorgt voor Huis Indoril's superioriteit tussen de vijf clans. Indoril's hoofdstad is Mournhold, ook de hoofdstad van Morrowind zelf, en het priesterschap van de Tribunaal Tempel (die dezelfde is als de bureaucratie van burgerregering) wordt gedomineerd door de Indoril en hun subclans.

Huis HlaaluEdit

Lees meer: Huis Hlaalu

Huis Hlaalu is het kleinste en zwakste van de vijf clans. Wanhopig hangen ze aan hun status van Groot Huis in hun aloude hoofdstad Narsis, maar ze werden echter van de Grote Raad verbannen en vervangen door Huis Sadras. Als traditionele vijanden van Huis Indoril, die de hendels van de regering al 3 000 jaren controleren, moet de voortgezette kracht van de Hlaalu een zeker respect afdwingen. Kooplieden en handelaars zijnde in een land dat buitenlanders veracht, behielden de Hlaalu een gelimiteerde handel met het Keizerrijk. Ze traden dikke Keizerlijke lakens en Cyrodilische Brandewijn in voor elegante snuisterijen, geproduceerd door erkend vaardige ambachtslieden van Morrowind. In het Vierde Tijdperk verloor Huis Hlaalu haar positie als een groot huis dankzij deze banden met het Keizerrijk, nadat het grootste deel van het Keizerlijk Legioen uit Morrowind teruggetrokken was om Cyrodiil te beschermen tijdens de Oblivion Crisis. Ze werden vervangen door Huis Sadras.

Huis SadrasEdit

Lees meer: Huis Sadras

Huis Sadras is een Groot Dunmer Huis dat in belang steeg tijdens het Vierde Tijdperk. Het feit dat Huis Hlaalu in het verleden banden had met het Keizerrijk leidde ertoe dat zij het zwarte schaap werden voor het lijden van het Dunmer volk. Dit zorgde ervoor dat Huis Hlaalu niet langer beschouwd werd als een Groot Huis en ze van de Raad verbannen werden. Daardoor kon Huis Sadras tot de heersende Raad van Morrowind Toetreden, samen met Huis Telvanni, Dres, Indoril en Redoran.

Huis RedoranEdit

Lees meer: Huis Redoran

Huis TelvanniEdit

Lees meer: Huis Telvanni

Huis DresEdit

Lees meer: Huis Dres

Huis DagothEdit

Lees meer: Huis Dagoth

Huis SothaEdit

Lees meer: Huis Sotha

MilitairEdit

EconomieEdit

GeografieEdit

SolstheimEdit

StedenEdit

Vivec CityEdit

MournholdEdit

BalmoraEdit

EbonheartEdit

Sadrith MoraEdit

Ald'ruhnEdit

BlacklightEdit

NecromEdit

NarsisEdit

TearEdit

Port TelvannisEdit

CultuurEdit

Drie grote culturele groeperingen settelden zich op Morrowind: de Grote Huizen, de Aslanders en de Keizerlijken. De kleinste vestigingen waren de nomadische kampen van de Aslanders, bestaande uit kleine, draagbare hutten. De recente Keizerlijke kolonies, zoals Pelagiad, vertonen dezelfde half houten huizen en stenen kastelen zoals deze in Daggerfall of enige andere westelijke provincie gevonden kunnen worden. De dominante cultuur is die van de Dunmer Grote Huizen.

ReligieEdit

Het TribunaalEdit

Daedra aanbiddingEdit

De AslandersEdit

DemografieEdit

Lees meer: Dunmer

Op het eiland van Vvardenfell, wat slechts recentelijk geopend werd voor nederzetting en handel, leefden de meeste mensen in het relatief bewoonbare westen en de zuidwestelijke kust, gecentreerd op de aloude stad van Vivec en de oude Grote Huizendistrictencentra in Balmora, Ald'ruhn en Sadrith Mora. De rest van het eiland werd bedekt door vijandige woestijnen, droge graslanden en vulkanische woestenijen, dunbevolkt door de nomadische Aslander stammen.

Op het vasteland is de populatie meer evenredig verspreid doorheen de provincie, met de grote steden zoals Mournhold, Tear, Narsis, Necrom, Port Telvannis, Blacklight en Silgrad Toren die grote delen van de residenten van de provincie omvatten.

De grijsgeteintte, roodogige Dunmer of Donkere elfen lijken bewonderenswaardig geschikt voor deze vreemde, as-bedekte regio. Ze bewonen een groot eel van noordoostelijk Tamriël tussen de Velothi Bergen en de zee, en tussen de zuidelijke grens van de Deshaan Velden en de noorderlijke kust. Maar vanwaar dit vreemde volk kwam, wat hun ras en erfgoed was, of waar hun oorspronkelijke thuis gelegen was voordat ze zich verspreidden doorheen Morrowind en de Deshaan zijn vragen die gemakkelijker gesteld worden dan beantwoord. De Donkere elfen zijn waarschijnlijk afgesplitst van het oorspronkelijke elfenras vele eons geleden, want ondanks hun onbetwijfelbare relatie met de andere Mer van Tamriël, verschillen de Dunmer op vele wijzen, niet in het minst in hun opvallende uiterlijk. De asgrijze huid en roodgloeiende ogen van de Donkere Elfen zorgen ervoor dat ze onmiddelijk herkenbaar zijn. Net zoals alle elfen neigen ze lang en slank te zijn, maar de Dunmer nemen de elfse arrogantie tot een nieuw niveau, en zien mensen niet beter dan beesten, alleen geschikt om op de plantaties van Tear te werken.

Ze beschouwen zichzelf zelfs superieur ten opzichte van andere elfenrassen, die verbolgen en decadente afsplitsingen zijn van het pure elfenras. Het vroegste menselijke naslagwerk over dit onderwerp (dat de beste bron blijft tot de archieven van de Altmer geopend werden voor de Keizerlijke scholieren) zijn de kronieken van de Noorderlingen. Zij gaven de regio de naam Dunmereth aangezien het het land van de Dunmer was, maar in vroegere tijden werd het door henzelf Resdayn genoemd, en Keizerlijke bibliothecaris Elba Raskee traceert de oprichting van de Dunmer natie terug tot over 3 500 jaar voor de huidige tijd. Morrowind kreeg pas haar huidige naam na de eerste uitbarsting van de Rode Berg.

VerschijningenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki