Wikia

Bestand:Mara.jpg
Quotebg.png
"I have shaken the faith of prophets and driven saints to suicide. Alessia's sheep are easily shorn. Easily slaughtered."
Mannimarco

Het Keizerlijke Pantheon van de Negen Goddelijkheden bestaat uit de belangrijkste religieuze orde van Tamriël. De religie voegt de acht Aedra en de oprichter van het Derde Rijk, Tiber Septim (Talos) samen. Er zijn 6 goden en 3 godinnen. Er is een kapel ter ere van elke Goddelijkheid in elke Graafschap in Cyrodiil. Er zijn ook wegkapelletjes door heel Cyrodiil gewijd aan de Negen Goddelijkheden. Deze Aedra komen voor in verschillende pantheons door Tamriel.

PantheonEdit

  • Akatosh - De Draken God van de Tijd en hoofdgod van het pantheon.
  • Arkay - God van Begrafenissen & Begrafenis Ceremonies.
  • Dibella - Godin van Schoonheid en Seksueel Verlangen.
  • Julianos - God van Wijsheid en Logica.
  • Kynareth - Godin van de Natuur, Wind en de Lucht.
  • Mara - Moeder-Godin en Godin van de Liefde.
  • Stendarr - God van Genade en Gerechtigheid.
  • Talos/Tiber Septim - God van Oorlog en Bestuur.
  • Zenithar - God van Arbeid en Handel.

GeschiedenisEdit

Alessia en de Acht GoddelijkhedenEdit

De Acht Goddelijkheden als officiële religie is ingesteld door Alessia, de eerste heilige in haar slaven opstand tegen de Ayleids. Het is gezegd dat zij bewust gekozen heeft voor een mengself van Ayleid en Noorse goden, om haar onderdanen te helpen, maar tegelijkerheid haar machtige noorse bondgenoten te sussen.

Misschien toevallig, de acht Goddelijkheden die Alessia gekozen heeft, zijn degene die het meest betrokken waren bij de creatie van de wereld. Toen de Aedra zich realizeerde wat Lorkhan gedaan had, and hoe hun goddelijkheid gedraineerd werd door het maken van Nirn, hadden de meeste bezwaar en trokken zich terug. The acht Aedra waaruit de de goddelijkheden bestaan, echter, gaven gewillig een deel van zichzelf op om de creatie te volbrengen. Daardoor zijn ze verzwakt geraakt, en beperkt tot hun eigen rijk, die stervelingen op Nirn zien als planeten.

Populaire mening en aanbiddingEdit

Het aanbidden van de Goddelijkheden wordt niet universeel geaccepteerd, zelf in Tamriel. In het bijzonder, de meeste Dunmer wijzen ze ronduit af, zei zijn het Aedra aanbidden afgeleerd gedurende het Dageraad Tijdperk door de Daedrische Prins Boethiah. De andere Mer aanbidden sommige Aedra, in het bijzonder Akatosh, wie in bijna elke cultuur voorkomt. De elven kiezen ervoor om andere Aedra te aanbidden, in het bijzonder degene die zich terug getrokken hebben tijdens de creatie om hun goddelijkheid te redden. De elven geloven dat deze hen begeleidde tijdens de vroege jaren van hun bestaan.

Communicatie met stervelingen en manifestatieEdit

Voor Alessia's pact met Akatosh, die haar ziel bond met het Amulet der Koningen, konden veel Aedra en Daedra vrij communiceren met Nirn en de bevolking. Echter zelfs tijdens deze periode, zijn deze acht Aedra niet fysiek verschenen op de planeet, maar in plaats daarvan communiceerde zijn door middel van dromen en visioenen (zoals met Alessia). Hun interactie met de wereld is vervangen door zegenen door hun altaren, en in extreme gevallen, door een met hun ziel geïncarneerde sterveling. Het was niet Akatosh zelve die voor Alessia verscheen om het pact te bezegelen. Het was Lorkhan die persoonlijk kwam, het is gezegd dat hij dit kon doen door zijn dichte connectie met Nirn.

Acht GoddelijkhedenEdit

Omdat Talos niet oorspronkelijk een van de Goddelijkheden was, worden de Negen Goddelijkheden in sommige religeuze sektes "De Acht En Een" genoemd. Sinds 4E 200 is Talos effectief verwijderd uit het pantheon van de Goden - en het aanbidden van De Acht Goddelijkheden hervat. Thalmor agenten van het Derde Aldmeri Dominie, door het Wit-Goud Concordaat, zorgen ervoor dat het aanbidden van Talos een illegale activiteit blijft. Dit is een van de oorzaken van de Stormcloak Rebellie, die het verbieden van het aanbidden van Talos zien als een aanval tegen religeuze vrijheid zien.

Around Wikia's network

Random Wiki