Wikia

The Elder Scrolls NL

Riften

498pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Riften, bekend als Rifton in vroegere geschriften, is een havenstad gelegen in de provincie Skyrim. De stad kan bezocht worden in The Elder Scrolls: Arena, The Elder Scrolls V: Skyrim en The Elder Scrolls Online. De stad grenst in het zuiden aan Cyrodiil en in het oosten aan Morrowind, wat het een uitstekende ligging geeft om handel te drijven.

GeschiedenisEdit

Derde TijdperkEdit

Koningin Potema Septim vluchtte naar Riften na de evacuatie van Mournhold.

Vierde TijdperkEdit

In 4E 98 werd Hosgunn Gekruiste-Dolken Jarl van Riften. Gedurende veertig jaar lang heerste hij met ijzeren hand over de stad, totdat de inwoners een rebellie begonnen tegen zijn tirannie. Nu steunt de Jarl van Riften de zijde van de Stormcloaks in de burgeroorlog tussen het Keizerrijk en de Rebellen. Riften dient ook als basis voor de beruchte Dievengilde, die in de Rattenweg onder de stad huizen.

ArenaEdit

Riften
Riften (Arena).png
Riften in Arena
Riften.png
Riften op de kaart van Skyrim in Arena
Basisinformatie
Naam Riften
Spel The Elder Scrolls: Arena
Provincie Skyrim
Regio De Rift
Type Stad
Hoofdstad [[]]
Heerser
Gildes
Metagegevens
Locatie-ID

Riften is één van de vele steden die bezocht kunnen worden door de Eeuwige Kampioen in The Elder Scrolls: Arena. Later keerde de stad ook terug in The Elder Scrolls V: Skyrim en The Elder Scrolls Online.

SkyrimEdit

Riften
Riftenmain.PNG
Riften in Skyrim
Riftenmapkey 03.png
Kaart van Riften in Skyrim
Basisinformatie
Naam Riften
Spel The Elder Scrolls V: Skyrim
Provincie Skyrim
Regio De Rift
Type Stad
Hoofdstad [[]]
Heerser Jarl Laila Wetgever
Gildes Dievengilde
Metagegevens
Locatie-ID RiftenOrigin

Lay-out van de stad en de sociale dynamiekEdit

De hele stad wordt doorsneden door een groot kanaal die vroeger als toegang voor kleine vrachtschepen diende. De laatste tijd is dit in verval geraakt door het gebrek aan handel, met dank aan de Burgeroorlog. Ondanks dat blijft Riften een bruisend centrum van handel; de Zwartroos Mederij heeft bijna een monopolie op de verkoop en handel van een Noorderling zijn favoriete tijdverdrijf: drinken.

De stad is gevestigd in de mooie Herfstbos regio van Skyrim, en die schoonheid heeft de stad aangetast in de vorm van wonderlijk gebladerte en het in het algemeen aangename weer. Maar het grootste deel van de gebouwen in Riften zijn van hout en de stad straalt een oude en vervallen indruk uit, wat veel bezoekers verrast. Dit maakt de bewoners niet uit, want zij zien Riften als wat het werkelijk is: een bruisende, energieke stad met een sterke economie gevoed door hardwerkende vissers en mede makers. Ondanks het feit dat de huidige Jarl Laila Wetgever is, begrijpen de bewoners dat de stad, om alle doeleinden, eigenlijk in bezit is van Maven Zwartroos, en om te overleven en te gedijen, men zich moet hechten aan haar regels. Maven's grip op de stad is zo sterk, dat bij een overwinning van het Keizerlijk Legioen, ze de positie van Jarl overneemt.

Ondanks de economische welvaart, heeft de stad een donkere kant. Het Dievengilde van Skyrim opereert vanuit Riften. Ook ziet de stad veel corruptie in de vorm van Maven Zwartroos, vooral met het afrekenen van rivalen. Vele arme burgers bezoeken de minder populaire gebieden, en dieven zowel Gilde en zelfstandige maken gebruik van de veel voorkomende mist, donkere steegjes en het Kanaal, azend op inwoners en reizigers. Deze omstandigheden reflecteren op de stad; sterfgevallen zijn veelvoorkomend, en mensen zullen vaak vechten in de straten om gevallen voorwerpen.

DroogkantEdit

De noordelijke, oostelijke en zuidelijke uiteinden van de stad, gebouwd aan de kust van het Honrich meer, wordt de Droogkant genoemd. Droogkant bevat het grootste deel van de stad. De meeste van de meer welvarende huizen bevinden zich aan de oostelijke kant van Droogkant, samen met de Tempel van Mara, terwijl in het zuidelijke deel zich het Eerhal Weeshuis en Mistveil Toren.

PlankkantEdit

Het westelijke uiteinde van de stad wordt de Plankkant genoemd. De Plankkant is gebouwd op de wateren van het Honrich meer en dient als als het zakelijke district van Riften. De markt, winkels, mederij, viskwekerij en de Bij en Weerhaak herberg bevinden zich allemaal op Plankkant. De gebouwen op Plankkant zijn allemaal gebouwd op houten steigers, en het district is oud en bouwvallig. Er zijn drie belangrijke dokken die uitkijken van Plankkant op het meer, een in compleet bezit van de Zwartroos Mederij en de andere twee gebruikt voor handel en visserij.

Het Riften Kanaal is het laagste deel van de stad; kleine woningen en een alchemie winkel zijn gebouwd in het vochtige steen. Donker en doorkruist door alleen gammele loopbruggen, wordt het ontweken door de meer welvarende inwoners van Riften, omdat het een plek is waar regelmatig berovingen en geweld voorkomen. De ingang tot de Rattenweg is hier ook te vinden.

De RattenwegEdit

Riften is bekend omdat het de basis is van het Dievengilde, en inwoners verzoeken reizigers dringend om weg te blijven van het uitgestrekte tunnelsysteem. Indien met succes genavigeerd, kan men de Haveloze Fles vinden, het hoofdkwartier van het Gilde. Echter betekent dat het verkennen van de donkere en nauwe tunnels, en het ontwijken van hen die te gevaarlijk of verstoten zijn om te wonen in Riften.

Eerste bezoekEdit

Wanneer men de stadspoorten nadert, proberen de wachters van Riften de Draakgeborene een 'Bezoekers belasting' te laten betalen. Deze varieert met het level. Met een Spreekvaardigheid die hoog genoeg is, kan men de wachter intimideren of overhalen. Als herkend is dat 'dit overduidelijk een oplichting is,' vertelt de wachter de Draakgeborene om 'dit stil te houden' en verder te gaan.

Deze wachters worden verdacht van het zijn van medeplichtigen van Brynjolf, omdat hij later de Draakgeborene informeert dat hij alles weet van de oplichting. Om deze hele situatie te vermijden, kan men zich laten arresteren en gevangen laten zetten in Riften. Ook kan men binnensluipen door de mederij, of door het zakkenrollen van de poortsleutel van de wachter. Als een draak aanvalt terwijl men praat met de wachters, zullen deze weglopen om de draak aan te vallen en kan de Draakgeborene binnen komen na het gevecht terwijl de wachters terug lopen naar hun post.

Er zijn ook wachters die de haven bewaken. Deze wachters kunnen niet worden overgehaald of worden omgekocht.

Na het binnenkomen van de stad, wordt de Draakgeborene begroet door Maul, die zal zeggen 'Ik ken jou niet, ben je hier in Riften op zoek naar problemen?' Als de Draakgeborene antwoord met 'Ik ben niet bang voor jou,' zal Maul hem vertellen 'Dat is het verkeerde antwoord,' gevolgd door instructies om zich niet te bemoeien met de zaken van de Zwartrozen.

PersonagesEdit

OnlineEdit

Riften
RiftenOnline.png
Riften in Online
Riften Map.png
Kaart van Riften in Online
Basisinformatie
Naam Riften
Spel The Elder Scrolls Online
Provincie Skyrim
Regio De Rift
Type Stad
Hoofdstad [[]]
Heerser
Gildes
Metagegevens
Locatie-ID

Riften is een belangrijke havenstad voor het Ebbenhart Pact, omwille van de drukke markt en de haven.

VerschijningenEdit

GalerijEdit

Around Wikia's network

Random Wiki