Wikia

Ysgramor
Ysgramor.png
Ysgramor in The Elder Scrolls V: Skyrim
Basisinformatie
Naam Ysgramor
Ras Atmoraan (speltechnisch Noorderling)
Geslacht Mannelijk
Locatie {{{locatie}}}
Geboren
Gestorven
Fysiek
Lengte
Haarkleur
Kleur ogen
Huidskleur
Level {{{level}}}
Factie {{{factie}}}
Klasse Burger
Rank {{{rank}}}
Gilde {{{gilde}}}
Essentiëel {{{essentiëel}}}
RefID 00098BD2
Basis-ID 00098BD1

Ysgramor was een een krijger en leider van de Vijfhonderd Gezellen (Engels: Five Hundred Companions). Hij is één van de meest legendarische helden van het menselijke ras in Tamriel. Hij speelde een grote rol tijdens een tijdsperiode die De Terugkeer (Engels: The Return) genoemd wordt tijdens het Merethische Tijdperk (Engels: Merethic Era).

Voor de TerugkeerEdit

Ysgramor vluchtte uit zijn thuisland door een burgeroorlog in het continent Atmora. Hij en zijn twee zonen Yngol en Ylgar kwamen aan op de Gebroken Kaap (Engels: Broken Cape) in de buurt van Winterhold

Ysgramor zocht geen geweld; hij wou een vredevol leven leiden en het land verkennen. Het nieuwe land noemde ze zelf Skyrim.

Vele mensen uit Atmora volgde Ysgramor's voorbeeld en begonnen ook Skyrim te bevolken. De populatie van de mensen in Skyrim begon zo hoog te worden dat ze grote steden begonnen te bouwen zoals Saarthal. Maar door de grote populatie begonnen de elfen schrik te krijgen van de mensen en vielen ze hen aan. Alle mensen werden bijna uitgeroeid en Ysgramor en zijn zonen vluchtten opnieuw, die nacht namen ze een sloep en zeilden ze terug naar hun thuisland Atmora. Die nacht werd later de Nacht van Tranen  (Engels: Night of Tears) genoemd.

De TerugkeerEdit

Nadat Ysgramor was teruggekeerd in in Atmora kwam hij te weten dat de burgeroorlog geëindigd was. Hij vertelde verhalen over verraderlijke elfen en hun onverwachte aanval op het mensenras. Later had Ysgramor een leger verzameld klaar om te vechten en hun dode broeders en zusters te wreken, dit leger werd de Vijfhonderd Gezellen genoemd. Zo begon het tijdperk van De Terugkeer.

Op een dag die bekend stond als de Laatste Overtocht (Engels: Final Passage). Ysgramor en zijn Vijfhonderd Gezellen vaarden uit naar Jylkurfyk, een grote elfen-havenstad. Ysgramor zelf had het bevel over zijn eigen galei de Ylgermet. Allebei zijn zonen hadden ook het bevel over hun eigen schip.

Maar, tijdens zijn reis naar de Gebroken Kaap was een deel van zijn vloot geraakt door de Storm der Scheiding (Engels: Storm of Separation). Ysgramor zijn zonen werden allebei gescheiden van de vloot, maar alleen zijn jongste zoon Ylgar kwam levend uit de storm. Ysgramor heeft geprobeerd uit de storm te varen en Yngol te zoeken maar dat mislukte. Ysgramor vond later het wrak van Yngol's schip maar hij en zijn bemanning waren allemaal afgeslacht door Zeespoken. Ysgramor landde op Skyrim en begroef Yngol op de wijze van Atmoraanse traditie. Yngol ligt op een plaats bekend als Yngol Grafheuvel (Engels: Yngol Barrow).

Nadat Ysgramor zijn zoon had begraven ging hij terug noordwaarts naar de Gebroken Kaap en terug landinwaarts om Saarthal te heroveren van de Elfen. Veel van zijn Schild-Broeders stierven, maar het leger hield de naam van de Vijfhonderd Gezellen voor de eer van de gevallen krijgers. Nadat ze Saarthal hadden heroverd verzamelde Ysgramor de Cirkel van Kapiteins (Engels:Circle of Captains) en ze besloten dat elke kapitein een eigen stam oprichtte met hun eigen wetten en paden en zich dan gingen verspreidden over Tamriël. Zo begon de verspreiding van het Mensenras over Tamriël en ook de genocide der Elfen. Het is bekend dat de Vijfhonderd Gezellen zich verspreid hadden op de bergtoppen van Skyrim, de Black Marsh (Nederlands: Het Zwarte Moeras) en het eiland ten noordoosten van Skyrim, Solstheim.

DoodEdit

StatueofYsgramor.png

Standbeeld van Ysgramor met Wuuthrad

Het nieuws van Ysgramor's dood kwam als een duistere wolk over Tamriël. Er werd gezegd dat de meest gehardende krijgers hun strijdbijl neerlegde en nooit meer gebruikte uit verdriet voor zijn dood. Met de dood van Ysgramor eindigde ook de periode van De Terugkeer. 

Ondanks dat er al een crypte voor hem was gebouwd in Windhelm, koos Ygramor om begraven te worden in een crypte aan de kust van de Zee van Geesten (Engels: Sea of Ghosts) in de richting van zijn geboorteplaats Atmora. Ysgramor's Graftombe is in het noordoosten van Winterhold.

NalatenschapEdit

Ysgramor was de grondlegger van verschillende facties zoals de Gezellen en het Eerste Rijk, de Ysgramor Dynastie. Die duurde tot de dood van Koning Borgas in het jaar 369 van het Eerste Tijdperk.

Doordat Ysgramor geobsedeerd was door de vernietiging van elfen moesten de Falmer ondergronds vluchten. Vele geloven dat de Falmer nog altijd wrok koesteren tegen de mensheid en op een dag het land gaan heroveren dat ooit van hen was.

Het Vierde TijdperkEdit

De Laatste Draakgeborene (Engels: Last Dragonborn) ontmoete Ysgramor wanneer hij in de Hal van Moed (Engels: Hall of Valor) komt om hulp te zoeken om de grote draak Alduin te verslaan, hierbij speelt Ysgramor bijna of geen rol.

Around Wikia's network

Random Wiki